לימודים תואר שני  >  מכון שכטר למדעי היהדות
מכון שכטר למדעי היהדות

מכון שכטר למדעי היהדות - מידע כללי

תואר שני ביהדות זה שכטר

תואר שני במדעי היהדות- התמחות בלימודי האישה

תנאי קבלה:
א. בעלי תואר ראשון (B.A) עם ממוצע של 80 ומעלה.
ב. תינתן עדיפות לבעלי תואר ראשון במדעי היהדות.
ג. תלמידים החסרים רקע במקצועות היהדות עשויים להתקבל על תנאי של קבלת ממוצע של 80 בקורסי ההשלמה.


תיאור התעודה:
M.A במדעי היהדות- התמחות בלימודי האישה


משך הלימודים:
שנתיים

זמני לימוד:


תחומי לימוד:

חוגים ותוכניות ללימודי האשה הקיימים באוניברסיטאות בארץ בדרך כלל חסרים דגש מיוחד על היהדות. זאת התוכנית הראשונה בארץ המציעה תואר שני במדעי היהדות עם תחום התמחות בלימודי האישה.

לתכנית מספר מטרות:
א. עד עתה רוב העיסוק בתולדות עם ישראל ובספרות היהודית המסורתית התעלם מקיומן של נשים בחברה היהודית. תרומתן, חוויותיהן והוויתן של הנשים הוזנחו. המחקר החדש בא, בין השאר, להוביל לאיזון בנושא.
ב. הגישה של חקר המינים מעלה שאלות חדשות, זוויות ראייה שונות ממה שמקובל ואפילו ערעור על מוסכמות מסוימות. כאשר הנשים וחוויותיהן נכללות בלימודי היהדות, מועלות לעתים הגדרות שונות למושגים כמו "קהילה", "רוחניות" או "אוריינות". בהשפעת המודעות למגדר, נלמדים היום תחומים מסוימים שבעבר לא נפתחו בפני חוקרים: המיניות, ההגדרות של נשיות וגבריות, היחס לגוף האדם, לידה והורות וכיוצא באלה. עקב כך, המחקר וההוראה בלימודי האשה עשויים להעשיר את כל מדעי היהדות.

מבוא לפמיניזם יהודי - ד"ר עינת רמון
הקורס יתמקד בספרות היהודית הפמיניסטית בתחומים שונים - תיאולוגיה, שפת התפילה, הלכה, היסטוריה יהודית, טקסים ומדרשים - תוך מתן תשומת לב מרובה לפלורליזם של תנועה דתית-רעיונית זו. נבחן את חשיבותו הרבה של מהפך זה ותרומתו לדתות וליהדות בזמננו. נתייחס לפולמוסים השונים בין הפמיניסטיות הדתיות בעולם: בין נוצריות ליהודיות, בין אורתודוקסיות ללא אורתודוקסיות, בין רפורמיות וקונסרבטיביות ועוד . מתוך ריבוי הקולות תעלה תמונה אינטלקטואלית עשירה המלמדת על המהפכה התרבותית העמוקה שעובר העם היהודי בימינו.

נשים יהודיות בפרספקטיבה היסטורית (ב) - פרופ' רינה לוין מלמד
הקורס יעסוק בהערכת מעמדה של האישה היהודייה כפרט וכקבוצה על פי תעודות היסטוריות במהלך ימי הביניים ועד לעת החדשה. נעסוק בחייהן של נשים יהודיות בספרד (כולל האנוסות), באשכנז, באיטליה, בכורדיסתאן, בגרמניה ובארה"ב. נעקוב אחר שינויים והתפתחויות שהתרחשו כתוצאה מן המפגש עם המודרנה.

חדר עברי משלה - ד"ר רבקה גולדברג
הקורס יעסוק בחלקה של האישה היהודיה ביצירה הספרותית בראשית העת החדשה, מן המאה השבע עשרה ועד ראשית המאה העשרים. הנושא יתחלק לארבעה מוקדי התייחסות: א. אירופה בראשית העת החדשה: נשים יהודיות בעולם הדפוס, הנערות המדפיסות והקדמותיהן לספרים, הסופרת הראשונה בפולין - רבקה טיקטינר, וגליקל. ב. נשים בתנועת החסידות: דמותה של האישה מבעד לספור החסידי. ג. נשים יוצרות באירופה במאה התשע עשרה בעיקר: גרייס אגילאר, רחל מורפורגו ואחרות. ד. חלקן של נשים בפריחת השירה היידית בארה"ב בראשית המאה העשרים, בעיקר ציליה דראפקין וקדיה מולודובסקי (הקריאה ביצירות היידיות תהיה בתרגום לעברית).

 
מלאו את השדות הבאים,
ונציג המוסד יצור איתכם קשר:
שם מלא
עיר
דוא"ל
טלפון
אתר ilimudim2 מספק לכם מידע מקיף בנושא תואר שני ולימודי תואר שלישי כמו כן תוכלו למצוא מידע על מוסדות לימוד, ייעוץ והכוונה, כנסיםמבחני הסמכה, ופורומים.
 
סגור
  • מתקשה לבחור?
    השאירו פרטים לקבלת ייעוץ אקדמי חינם:
  • שם:
  • כתובת מייל:
  • טלפון:
  • עיר: