התוכנית מושתתת על שלושה מרכיבים עיקריים:
א. מרכיב מדעי: בתוכנית קורסים במגוון דיסציפלינות במדעי הטבע הקשורות לנושאי הסביבה, שירחיבו ויעמיקו ידע קודם ויוסיפו תחומי ידע חדשים. תחומי הדעת של התוכנית הם אקולוגיה (תיאורטית ויישומית), גיאוגרפיה, ביולוגיה סביבתית (האדם, החי, הצומח, מיקרואורגניזמים ובריאות), כימיה (קרקע ואטמוספירה) וגיאולוגיה. בכולם מודגש ההיבט הסביבתי.
ב. מרכיב חינוכי: התוכנית מציעה קורסים העוסקים בהיבט הפילוסופי, האפיסטמולוגי והאתי של חינוך סביבתי, וכן בפרקטיקה של תכנון לימודים, הוראה ולמידה של נושאים סביבתיים, מתוך מגמה להקנות ידע, לטפח עמדות ולעורר מודעות לסוגיות סביבתיות.
ג. מרכיב חברתי-ציבורי: התוכנית תטפח מודעות לנושאי הסביבה ומעורבות בהם. נכללים בה קורסים ייעודיים להיבט החברתי-הציבורי, כגון: פוליטיקה וסביבה, היבטים ציבוריים ומשפטיים של איכות הסביבה בישראל ופסיכולוגיה סביבתית.
קידום אישי
התואר יפתח בפני הבוגרים מגוון אפשרויות לקידום מקצועי :
בבתי הספר ובמסגרות החינוך הבלתי-פורמלי - השתלבות בסגל ההוראה במגמות לימודי הסביבה שהוקמו בחטיבות העליונות של מערכת החינוך ומשוועות למורים מתאימים - ריכוז פעילויות בנושאי סביבה, הנחיית פעילויות שדה וסיורים ואחריות על חוגי העשרה בבתי הספר; הובלת מדיניות של "ירוק בית הספר" - מגמה שמקבלת עידוד מהמשרד לאיכות הסביבה; ייעוץ לפעילויות בנושא החינוך הסביבתי במסגרות החינוך הבלתי-פורמלי והוצאתן מהכוח אל הפועל.