לימודים תואר שני  >  מכון שכטר למדעי היהדות
מכון שכטר למדעי היהדות

מכון שכטר למדעי היהדות - מידע כללי

תואר שני ביהדות זה שכטר

תואר שני במדעי היהדות- התמחות לימודי ארץ ישראל ותרבויותיה

תנאי קבלה:
בעלי תואר ראשון באחד התחומים הקשורים בלימודי ארץ ישראל ותרבויותיה כמו: גיאוגרפיה, היסטוריה, ארכיאולוגיה, לימודי ארץ ישראל ותרבויותיה, מקרא וכדומה.

תיאור התעודה:
M.A במדעי היהדות- התמחות לימודי ארץ ישראל ותרבויותיה


משך הלימודים:
שנתיים

זמני לימוד:


תחומי לימוד:

תחום זה מיועד לאלה אשר עיסוקם המקצועי קשור בלימודי ארץ ישראל, תולדותיה ותרבויותיה וכן לכל המעוניינים להעמיק את ידיעותיהם בלימוד היצירה התרבותית, הרב-לאומית והרב-גונית שבמרכזה ארץ ישראל. יתקבלו בעלי תואר ראשון באחד התחומים הקשורים בלימודי ארץ ישראל (גיאוגרפיה, היסטוריה, ארכיאולוגיה, לימודי ארץ ישראל, מקרא וכדומה).

בתוכנית שלושה דגשים ייחודיים:
לימודי ארץ ישראל: תרבות ומרחב
א. המחקר הגיאוגרפי-היסטורי של ארץ ישראל לתקופותיה: הכרת המתודה המחקרית בגיאוגרפיה-היסטורית בכלל וייחודיותה של ארץ ישראל כנושא מחקר בפרט. העמקה בסוגה מחקרית זו תיעשה תוך התייחסות אל תקופות, איזורים או נושאים נבחרים.

ב. שילוב עם מדעי היהדות: חלק מהקורסים מתמקד בצד ההגותי של ארץ ישראל ובשאלת היחס לארץ ישראל ביהדות ובתרבויות השונות שראו בה מוקד משיכה, כגון: היחס לארץ ישראל במחשבת המקרא, היחס לארץ ישראל בסידור התפילה, ארץ ישראל בהגות הדתית של שלוש הדתות, הרעיון הציוני, והיחס בין מדינת ישראל ויהדות התפוצות. קורסים אחרים מטפלים במקורות טקסטואליים קלאסיים ומודרניים, יהודיים ולא-יהודיים, השופכים אור על ארץ ישראל ועל היחס אליה במשך הדורות. היבט זה מודגש בקורסים כגון התלמוד הירושלמי, הפיוט הארצישראלי, אגרות ארץ ישראל, ארץ ישראל בספרות הנוצרית והמוסלמית, ארץ ישראל בספרות התשובות וארץ ישראל בספרות העברית המודרנית.

ג. ירושלים כנושא לימוד ייחודי: מיקומו של מכון שכטר בירושלים וקירבתו לאתרים היסטוריים רבים מאפשרים שילוב של לימודים פורמאליים על ירושלים לתקופותיה עם סיורים בשטח. כמו כן, חלק מהקורסים נערכים בשיתוף עם מוזיאון ישראל, תערוכותיו וצוותו.

בית הכנסת הקדום ועולמו - ד"ר דוד עמית
הקורס יעסוק בתולדותיו של בית הכנסת הקדום בארץ ובתפוצות, מראשיתו הלוטה בערפל בימי בית שני ועד שלהי העת העתיקה (התקופה המוסלמית הקדומה). הדבר ייעשה תוך בחינה של העדויות הארכיאולוגיות והאמנותיות, בשילוב כתובות ומקורות ספרותיים. במקביל לדיון הכרונולוגי והטיפולוגי בהתפתחותו של מוסד מרכזי זה בחיי הקהילה היהודית, יידונו נושאים נבחרים הקשורים בו: הזיקה למקדש, הריהוט ועיצוב הפנים, מוטיבים מרכזיים בעיטורי הפסיפס ובעיית אמנות הדמות, הכתובות למיניהן, הליטורגיה, יחסי גומלין בין בית הכנסת לכנסייה. בקורס ישולבו ביקור במוזיאון ויום סיור במבחר בתי כנסת עתיקים.

סמלי תרבות בירושלים - ד"ר יאיר פז
הגיאוגרפיה הקלאסית מדגישה היבטים כמותיים בבואה לנתח תהליכי התפתחות יישובית (קירבה למרכז, ליניאריות, נגישות וכדומה). הגיאוגרפיה ההומניסטית-תרבותית מנסה להכניס מרכיב נוסף: המשמעות הסמלית, התרבותית והערכית של האתר כגורם בהעדפה המרחבית. נדגים זאת בהתפתחותה של ירושלים בעת-החדשה, תוך ניתוח משקלם של אתרים סמליים בירושלים בתקופות-משנה שונות בעידן המודרני, ומנקודת מבטן של קבוצות שונות, וכיצד השפיע הדבר על עיצוב הנוף העירוני. הקורס כולל מספר הרצאות רקע (חלקן בשטח) וחמישה סיורים בני כ-5-7 שעות כל אחד.

דילמות ונרטיבים במעשה הציוני - ד"ר מיכל אורן
הקורס יבחן סוגיות שונות בהן התעוררה התלבטות אידיאולוגית אודות הכיוונים המעשיים הרצויים לשם השגת השאיפה הציונית לרכז מירב יהודים וקרקע בארץ-ישראל ולבנות מדינת לאום. הקורס יעסוק בשנים 1800-1947. בין המושגים שיידונו: "עבודת האדמה וגאולת הארץ" בראי אידיאולוגיות שונות וצרכים כלכליים פרוזאיים; מנגנוני פעולה ממסדיים או וולונטריים; התנגשות והשלמה בין רעיונות כמו הון פרטי והון לאומי; התיישבות חקלאית לעומת עירונית; קרקע והתיישבות כגורם בסכסוך היהודי- ערבי.

 
מלאו את השדות הבאים,
ונציג המוסד יצור איתכם קשר:
שם מלא
עיר
דוא"ל
טלפון
אתר ilimudim2 מספק לכם מידע מקיף בנושא תואר שני ולימודי תואר שלישי כמו כן תוכלו למצוא מידע על מוסדות לימוד, ייעוץ והכוונה, כנסיםמבחני הסמכה, ופורומים.
 
סגור
  • מתקשה לבחור?
    השאירו פרטים לקבלת ייעוץ אקדמי חינם:
  • שם:
  • כתובת מייל:
  • טלפון:
  • עיר: