לימודים תואר שני  >  
עריכת דין
טיפים להכנה נכונה לבחינה טיפים להכנה נכונה לבחינה
כיצד להתכונן נכון לבחינה בכתב ולעבור בציון טוב

האם ניתן ללמוד לבחינה באופן עצמאי?
ככלל, קיים קושי רב ללמוד לבחינה באופן עצמאי לאור ריבוי החומר ואופיו וכן לאור ריבוי המקורות הנורמטיביים והצורך לאגד את כולם וליצור חפיפה ביניהם. לכל הפחות, יש להיעזר בערכת הכנה בסיסית לבחינה המאגדת את כלל חומר הלימוד וכן תרגול של חומר הלימוד.
פרקטיס ממליצה אף להיעזר במסגרת של סדנאות הכנה, בנוסף על הלימוד העצמי באמצעות ערכת ההכנה. סדנאות ההכנה תורמות רבות לסיכויי ההצלחה בבחינה מאחר והן מעצימות את השליטה בחומר הלימוד ומספקות כלים וטכניקות להתמודדות נכונה עם שאלות במתכונת של בחינות ההסמכה ועם מאפייני הבחינות. בהקשר זה יצוין, כי מבדיקה שנערכה עולה, כי מדי בחינה כל תלמיד מאבד בממוצע כ- 5 נקודות על שאלות שהתשובה להן הייתה ידועה לו – עקב התמודדות לא נכונה עם השאלות. סדנאות ההכנה נשל פרקטיס נותנות מענה לסוגיה זו.
סדנאות ההכנה אף מספקות מסגרת לימודית הכרחית ותומכת ללימוד העצמי באמצעות ערכת ההכנה.

 
ממתי עלי להתחיל להתכונן לבחינות ההסמכה וכמה זמן עלי להקדיש לשם כך?
ככלל, את החודשיים שלפני הבחינה יש לפנות במלואם ללימוד אינטנסיבי לבחינה.
פרקטיס ממליצה להתחיל בלימוד מקדים לבחינה עם ספרי הלימוד כבר 4 חודשים לפניה. הלימוד המקדים לבחינה כולל חודשיים של לימודים כהקדמה ללימוד האינטנסיבי. הלימוד המקדים דורש מהתלמיד להשקיע שעה מדי יום בלימוד כמות מצומצמת, יחסית, של חומר, וכן להשתתף בסדנה שבועית לשם העצמת השליטה בחומר הלימוד ולשם יצירת מסגרת מסודרת ללימוד העצמי באמצעות ספרי הלימוד.
הלימוד המקדים מאפשר לתלמיד להגיע לתקופת הלימוד האינטנסיבי לאחר שחלק ניכר מחומר הלימוד כבר נלמד על ידו פעם אחת ואף תורגל באופן מעמיק. כך, ניתן להפחית ולהקל מהעומס והלחץ המאפיינים את תקופת הלימוד האינטנסיבי לבחינה, אשר מתחילה כחודשיים לפני הבחינה.
פרקטיס ממליצה בתקופת הלימוד המקדים להשקיע שעה מדי יום (יום חול) בלימוד עצמי באמצעות ערכת ההכנה, בנוסף להשתתפות שבועית בסדנת הכנה. בתקופת הלימוד האינטנסיבי יש להשקיע כ – 6 שעות מדי יום (יום חול) בלימוד ושינון של החומר לבחינה, בנוסף להשתתפות שבועית בסדנת הכנה.

 
איך אמור להראות יום לימודים בתקופת ההכנה לבחינה?
פרקטיס ממליצה להתחיל את הלימוד מדי יום בשעות הבוקר, להשקיע את שעות הבוקר והצהרים בלימודים, לעשות הפסקה בת כשעה ולהקדיש את שעות אחר הצהריים לתרגול.

 
מה כוללת ערכת ההכנה לבחינה?
ערכת ההכנה של פרקטיס כוללת את הרכיבים הבאים:
 ארבעה ספרי לימוד הכוללים את כל החומר אותו יש ללמוד ולשנן לקראת הבחינה. 
 
ספר סיכומים המסכם את החומר במשפטים קצרים, בטבלאות ובתרשימים.
 שני ספרי תרגול הכוללים שאלות תרגול ופתרונות מפורטים.
שני ספרי בחינות הכוללים את בחינות הלשכה מהעבר ופתרונות מפורטים.

 
מהי מטרתו של ספר הסיכומים?
קריאה מלאה של ספרי הלימוד מתפרשת על פני כשלושה שבועות. עם תחילת החזרה על החומר מדווחים מתמחים רבים על כך שחומר הלימוד מתחילת הקריאה הקודמת נשכח על ידם לחלוטין.
ספר הסיכומים מיועד לביצוע חזרה על חומר הלימוד תוך כדי קריאתו, כך שהקריאה של החומר מלווה בהפסקה שבועית המוקדשת לחזרה על החומר שנלמד במהלך השבוע. חזרה הנעשית בסמוך ללימוד החומר היא חזרה אפקטיבית במיוחד והיא אף מאפשרת לבצע בקרה על טיב הלימוד.
פרקטיס ממליצה ללמוד על פי שיטת "הקריאה הכפולה" אשר מתבססת על חזרה על חומר הלימוד תוך כדי קריאתו. במהלך הקריאה של החומר מוקדש מדי שבוע יום אחד לטובת חזרה על החומר שנלמד באותו השבוע. כאמור, חזרה הנעשית בסמוך ללימוד החומר היא חזרה אפקטיבית יותר מחזרה הנעשית לאחר סיום קריאת חומר הלימוד כולו.
 
כמה פעמים בסך הכל יש לעבור על חומר הלימוד?
פרקטיס ממליצה לקרוא את חומר הלימוד 4 פעמים באופן של 2 קריאות כפולות של החומר.

האם ישנם חלקים אזוטריים של החומר עליהם מומלץ "להמר"?
חד משמעית לא. לא מומלץ לדלג על אף אחד מהנושאים מאחר ובחינות ההסמכה עוסקות לפעמים גם בנושאים אזוטריים ובהוראות "צדדיות".
יחד עם זאת, יש להתאים את מידת השליטה בחומר הלימוד למידת הפופולאריות של כל נושא בבחינות ההסמכה. ספרי הלימוד של פרקטיס כוללים את כל החומר הנדרש ללימוד לקראת הבחינה, כאשר בתחילת כל יחידת לימוד בספרי הלימוד מופיע "מד היעילות", המשקף את מידת הפופולאריות של כל נושא בבחינות ההסמכה. מטרתו של מד היעילות היא הצגת הנושאים ה"חמים" בהם נדרשת שליטה מושלמת.

 
האם עלי לקרוא דברי חקיקה במהלך תקופת הלימוד לבחינה?
לא. לשון החוק היא במקרים רבים סבוכה ובלתי ברורה. כמו כן, במסגרת חומר הלימוד לבחינות ההסמכה, ישנן הוראות חוק רבות אשר שונו ו/או הורחבו ו/או בוארו על ידי הפסיקה ו/או הספרות המשפטית. הלימוד של הוראות החוק כלשונן גוזל זמן לימוד יקר ואינו אפקטיבי. ספרי הלימוד של פרקטיס כוללים את כל חומר הלימוד הנדרש לבחינה, ובין היתר את כל דברי החקיקה הרלוונטיים, בצורה מבוארת ומוסברת. ניסיון העבר מראה כי התמקדות יתר בחקיקה הינה שגיאה. רוב השאלות הנחשבות "קשות" בבחינות ההסמכה הן שאלות הלקוחות מהפסיקה.
 

האם עלי לזכור מאיזה חיקוק או מאיזה פסק דין לקוחה כל הוראה? 
אין צורך לזכור שמות של פסקי דין וכן אין צורך לזכור מספרי סעיפים.
מדי מספר בחינות נשאלת שאלה בודדת לגבי המקור הנורמטיבי של הוראה מסוימת, דהיינו: באיזה חיקוק מוסדרת הוראה מסוימת.
בספרי הלימוד של פרקטיס לצד כל הוראה מופיע המקור הנורמטיבי שלה. בעת הלימוד מומלץ לשים לב להוראות שהמקור הנורמטיבי שלהן מפתיע. לדוגמא: הוראות סדר הדין האזרחי מוסדרות בתקנות סדר הדין האזרחי, אולם הוראות הסמכות העניינית מוסדרות בחוק בתי המשפט. הדבר מצוין בספרי הלימוד, ויש לשים לב לכך.


מהו היקף התרגול המומלץ במהלך תקופת הלימוד לבחינות ההסמכה?
תרגול הוא אחד המפתחות המרכזיים להצלחה בבחינות ההסמכה. תרגול משמעותי ויסודי משפר משמעותית את סיכויי ההצלחה בבחינה ואף מזכה בשאלות "מתנה" במסגרת הבחינה, מאחר ושאלות רבות חוזרות על עצמן במתכונת דומה ואף זהה. כמו כן התרגול מטמיע ומיישם את חומר הלימוד.
פרקטיס ממליצה לתרגל מדי יום בשלב הקריאה הראשונה והשניה של חומר הלימוד, על מנת לוודא שהחומר הוטמע, ומדי יומיים בשלב הקריאה השלישית והרביעית, על מנת לוודא שהחומר נשאר בזיכרון. בשבועיים שלפני הבחינה מומלץ להקדיש את עיקר היום לתרגול של בחינות אמת כדי להתרגל לבחינות במתכונת של הבחינה האמיתית.

 
האם מומלץ לתרגל מספר פעמים ביום?
לא. תרגול שנעשה בצמוד ללימוד החומר אינו אפקטיבי. מומלץ לתרגל מדי יום לאחר סיום הלימוד והפסקת רענון. תרגול הנעשה מספר שעות לאחר תום הלימודים מבטא את הישגיו האמיתיים של התלמיד באופן המיטבי.
 

האם עלי להתעדכן בעדכוני חקיקה ופסיקה במהלך תקופת הלימודים?
לפי הנחיות ועדת הבחינות, יש ללמוד את כל עדכוני החקיקה הרלוונטיים ככל שנכנסו לתוקף חודש לפני הבחינה ואת כל עדכוני הפסיקה הרלוונטיים ככל שניתנו חודשיים לפני הבחינה.
מספר שבועות לפני הבחינה מופצת על ידי פרקטיס חוברת עדכוני חקיקה ופסיקה הכוללת את כל העדכונים הרלוונטיים.
 
כיצד להתכונן נכון לבחינה בעל פה
פרקטיס ממליצה להקדיש כיומיים לשם הכנה לבחינה בעל פה.
ההכנה לבחינה בעל פה מורכבת מ – 3 רבדים:
א.         חזרה על נושאים שצוינו בדו"חות ההתמחות;
ב.         הכנת "נאום";
ג.          פתרון שאלות מתוך מאגר השאלות באתר פרקטיס.
הרובד הראשון הוא הרובד החשוב ביותר – נבחן המפגין בורות בנושא בו הוא, באופן רשמי, התמחה, יוצר רושם שלילי במיוחד אצל צוות הבוחנים.
הרובד השני מורכב מתיאור קצר שמכין המתמחה לגבי עיין מסוים שעסק בו בתקופת ההתמחות. הכנת הנאום מיועדת למקרים, די שכיחים, בהם הבוחנים מזמינים את הנבחן לספר על עניין משפטי מעניין שהוא נתקל בו בתקופת ההתמחות. הזמנה שכזו היא הזדמנות פז עבור המתמחה "לשחק במגרש הביתי" ולנאום נאום מוכן.
הרובד השלישי מתבסס על מאגר השאלות מהבחינה בעל פה המופיעות באתר פרקטיס. מומלץ להתמקד בשאלות העוסקות בנושא ההתמחות.
 


איך להתלבש לבחינה בעל פה? 
יש להתלבש לבחינה בצורה סולידית ומכובדת. אין להתלבש ברישול או באופן מוגזם יתר על המידה. מכנסיים שחורים או חצאית שחורה יחד עם חולצה מכופתרת בהירה הם לבוש תאים. לא מומלץ להגיע לבושים בג'ינס או לחילופין בחליפה.
 

האם ניתן לצפות מה הן השאלות שאשאל בבחינה בעל פה?
לא ממש. השאלות בבחינה בעל פה מחולקות ל – 3 סוגים:
1. שאלות כלליות: שאלות לא משפטיות שמטרתן "שבירת הקרח" ויצירת רושם ראשוני על הנבחן בעיני צוות הבוחנים;
2.  שאלות בנושא ההתמחות, בהתבסס על דו"חות ההתמחות;
3.  שאלות משפטיות כלליות, בכל נושא שהוא.
בבחינה אחת יכולות להיכלל שאלות מכל 3 הסוגים. כמו כן יתכן שבחינה אחת תכלול אך ורק שאלות מסוג אחד.
 
איך עלי להתמודד במהלך הבחינה עם שאלה שהתשובה לה אינה ידועה לי?
ההצלחה בבחינה בעל פה תלויה ברושם שהנבחן יוצר על הבוחנים. אי לכך גם כאשר התשובה לא ידועה חשוב להמשיך ולהקרין רושם חיובי. את הרושם החיובי מומלץ להשיג באמצעות הצגת הדרך אותה ניתן לנקוט כדי להגיע לתשובה הנכונה שאינה ידועה. כמו כן, גם כאשר התשובה לשאלה איננה ידועה ניתן להשתמש בידע הקיים כדי להרשים את הבוחנים.
 

איך אדע עם עברתי את הבחינה בעל פה?
מיד בסוף הבחינה מודיעים הבוחנים למתמחה אם הוא עבר את הבחינה בהצלחה.


קישורים כלליים:
חיפוש לימודים - תואר שני במשפטים
חינם - שאלון התאמה לבחירת מקצוע
מלגות לימודים

חזור לראש הכתבה: טיפים להכנה נכונה לבחינה הוסף כתבה למועדפים

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות  

מאמרים נוספים במדור: עריכת דין
הסמכה של עורכי דין- מידע כללי הסמכה של עורכי דין- מידע כללי
מי רשאי לגשת לבחינה? מועדים ומיקומים וכשירות להתקבל כחבר בלשכת עורכי הדין
טיפים להכנה נכונה לבחינה טיפים להכנה נכונה לבחינה
כיצד להתכונן נכון לבחינה בכתב ולעבור בציון טוב
שיעור הצלחה בבחינה שיעור הצלחה בבחינה
נתונים סטטיסטיים ביחס לשיעור ההצלחה ב – 8 המועדים האחרונים של בחינות ההסמכה וכן ניתוח המסקנות העולות מנתונים אלו
הרכב הבחינה הרכב הבחינה
מידע על בחינות ההסמכה בכתב ובחינות ההסמכה בע"פ


אתר ilimudim2 מספק לכם מידע מקיף בנושא תואר שני ולימודי תואר שלישי כמו כן תוכלו למצוא מידע על מוסדות לימוד, ייעוץ והכוונה, כנסיםמבחני הסמכה, ופורומים.
 
סגור
  • מתקשה לבחור?
    השאירו פרטים לקבלת ייעוץ אקדמי חינם:
  • שם:
  • כתובת מייל:
  • טלפון:
  • עיר: