מאת ד"ר ציפורה הוכדורף, ראש החטיבה ליעוץ חינוכי ב- מכללה האקדמית גליל מערבי
אין ספק שקיים קושי במיזוג הרצון להתקדם מבחינת רכישת תארים אקדמיים לקראת בניית קריירה ובין הרצון להשקעה בזוגיות ובבנית משפחה, במיוחד אם מדובר בילדים קטנים שההשקעה בהם רבה.
עם זאת אפשר להצליח. יש צורך להצטייד במספר מרכיבים: מוטיבציה להשקיע, תמיכה מבן/בת הזוג ומהמשפחה המורחבת ונכונות לוותר באופן זמני על פעילויות אישיות כמו עיסוק בתחביבים ומפגשים חברתיים אינטנסיביים. בנוסף, מומלץ לאמץ יכולת תמרון גבוהה.
קל יותר להסביר חוסר נכונות ללמוד לתארים גבוהים ב"התנאים לא מאפשרים זאת", אך למי שמוכנים למאמץ ומקבלים תמיכה וכן עזרה מבני הזוג - הדבר אפשרי. בני הזוג משמשים גורם מרכזי בנושא, כי התמיכה מהם, ההתגייסות שלהם למאמץ ותפיסתם את לימודי בן הזוג, כמשימה משותפת לכל המשפחה, מצמצמת את תחושת הלחץ ואת רגשות האשם, ותורמים להתנהלות טובה יותר של המשפחה כולה, סביב לימויד האם/האב. כלומר, כל הבית אמור להתגייס למשימה , מה שיהפןך אותם לשותפים תומכים במקום מתלוננים ומבקרים.
אם ניתן להעזר בגורמים במשפחה הרחבה (סבא סבתא אחות) מה טוב. ואם אין אפשרות לעשות זאת, ניתן לקנות שרותים (שמרטף) כדי לעמוד במשימה.
מחקרים מצביעם על כך שילדים גאים באמא לומדת ובאמא עובדת ומעדיפים אותה על אמא עקרת בית. ואם בחרו הנשים בבן זוג מתאים הוא יהיה מאד גאה בהישגי בת זוגו.
לסיום, המאמץ נדרש אך הוא מכוון לפרק זמן קצר יחסית בחיי אדם.
בהצלחה!