דורית בת 35, בעלת תואר ראשון בתקשורת, עובדת מזה 10 שנים במשרד פרסום. עבודה זו מעולם לא הייתה חלום חייה אך הייתה נוחה ובטוחה עבורה. היא אמנם הרגישה שאינה ממצה את עצמה אך לא היה לה את הכוח לעשות שינוי. לאחרונה, פוטרה עקב המצב הכלכלי. מחד מצאה עצמה חרדה מהעתיד ומאידך חשה הקלה עקב השינוי. בבירור שערכה עם עצמה הבינה דורית שהצד הטיפולי באישיותה לא מקבל ביטוי בעבודתה הנוכחית. היא שקלה האם ללמוד פיזיותרפיה או לימודי תזונה אך אלו נראו לה ארוכים ומורכבים . בסופו של דבר החליטה ללמוד תואר שני במינהל, מתוך רצון להשתלב בתחום של ניהול בתי אבות, בו הרגישה שיכולה למצות את יכולותיה העסקיים והטיפוליים.
יוסי, בן 28, בעל תואר ראשון במשפטים, עד לא מזמן עבד במשרד עורכי דין במשרה תובענית. הוא אהב את עבודתו וציפה להתקדם. המצב הכלכלי לא פסח על פיטורין במשרדו ועל אף שהבוסים שמעליו היו מרוצים ממנו הם נאלצו לפטרו משום שהיה מהצעירים במשרד. פסק זמן כפוי זה גרם לו תקופה מסוימת לדיכאון. לא היו לו חברים רבים והוא לא היה מיומן בניצול הזמן באופן יעיל. לאחר תקופה קשה זו בה שקל את עתידו, התחיל להכיר במחיר הכבד שגבה ממנו האופן בו ניהל את חייו עד כה, הן בתחום האישי והן בתחום הזוגי. הוא הבחין בכך שאינו קורא ספרים כפי שקרא בעבר ואינו מעורב יותר בפעילות חברתית אותה אהב. הוא החל לבדוק עם עצמו האם התואר במשפטים והעבודה המאומצת הינם ביטוי לצרכיו או שמא הינם ביטוי לצרכי אביו שחווה חוסר הצלחה כלכלית כמורה, ודחף את בנו להשתלב בתחום העסקי. יוסי ראה כי הצד החקרני והתשוקה ללמד קיימים אצלו. הוא החליט להמשיך ללימודי תואר שני במשפטים, תחום אותו אוהב, ואף שוקל להמשיך לתואר שלישי, זאת כדי להמשיך לעסוק בתחום זה כמרצה ואף כחוקר.
דוגמאות אלה מייצגות את אחת האפשרויות להתמודדות עם התנודות החריפות הקיימות כיום בשוק העבודה. במצב בו משרות רבות אינן נפתחות, משרות רבות מצטמצמות וקיימת תחושה רחבה של חוסר אונים וחשש מציפייה לבאות, עולה השאלה האם ואיך ניתן להתמודד אם המצב באופן יעיל? כיצד ניתן לשמר את התחושה של תנועה, התפתחות וגדילה גם בעיתות משבר? איך אפשר לשמור על התנהגות פרו אקטיבית, לחזק תחושת מסוגלות עצמית, אופטימיות ותקווה, גם מול מציאות סוערת?
אחת הדרכים הינה חזרה לספסל הלימודים. לדרך זו יתרונות רבים:
ברמה הראשונית היא מאפשרת ניצול טוב של הזמן. במידה וקיימת אבטלה או צמצום בהיקף העבודה אין ספק שדרך זו עדיפה על פני עיסוק חוזר ונשנה בשאלה 'מה יהיה?' שאלה שעליה אין לנו תשובה. החזרה ללימודים מטפלת היטב בתחושה החזרת השליטה לאדם. ישנו הגיון בשדרוג הרמה המקצועית דווקא בתקופה קשה. בתקופה כזו, בה מספר המשרות מצטמצם והתחרות גוברת אין ספק שלידע עדכני יש יתרון. עצם הלימודים משדרים למעסיק פוטנציאל על רצינות, שאפתנות ונכונות לעבודה קשה. רכישת ידע זו מאפשרת להיות מוכן יותר גם לתקופה שתבוא לאחר המיתון, בה יצטרכו להתמודד עם בעיות חדשות שנוצרו בתקופת השפל.
הלימודים מאפשרים גם הרחבה של הרשת החברתית (Networking) שהינה חיונית לפיתוח ושימור הקריירה. אין ספק שמפגש עם אנשים חדשים בתחום העיסוק מאפשר קבלת מידע על הנעשה בתחום ממקורות מגוונים, יוצר קשרים חדשים ומאפשר הזדמנויות חדשות ויזמות משותפת. עצם האפשרות ליציאה מההרגלים היומיומיים למרחב חדש שדורש חשיבה שונה, התמודדות עם חומר חדש, הינה מרעננת, מאתגרת ויכולה להשפיע על פתיחת אופקים חדשים גם בתחומים אחרים. תקופה זו, המעניקה ידע פורמאלי ובלתי פורמאלי, יכולה ליצור אנרגיה חיובית, להעצים ולהכין תשתית לשינוי תעסוקתי.
פעמים רבות שינוי תעסוקתי איננו תהליך פשוט. הוא מצריך שינוי בעמדות, רכישת ידע, התגברות על חסמים ופחדים, תעוזה ולקיחת סיכונים. פעמים רבות יש קושי לעשות תהליך זה בבת אחת, יש צורך בזמן כדי לעכל את השינוי שנכפה במחוץ באופן מפתיע, על מנת להתגבר על התקופה הקשה, לאגור כוחות ולהתקדם הלאה. לימודים יכולים להוות כמעין "רחם", אזור מעבר מוגן בו אפשר להתארגן לקראת המצב החדש. זאת כיוון שבתקופה זו האדם לומד וקולט יותר מאשר מייצר. הלימודים מאפשרים פסק זמן מהדרישות הנוקשות של שוק העבודה, אך בד בבד משדרגים את היכולת של האדם העובד.
כדאי לכם לשקול אפשרות זו ברצינות ולהשקיע זמן ומחשבה על תחום הלימודים הנכון עבורכם, כזה שיתרום לרווחת הקריירה שלכם ולרווחתכם האישית. מומלץ להביא את כל האופציות הקיימות, להתייחס ליתרונות ולחסרונות, לתרומה של כל תחום, להתייעץ עם אנשים שסיימו תארים כאלו, לבדוק אילו תארים נדרשים בשוק העבודה ובמידת הצורך להתייעץ עם אנשי מקצוע המצויים בתחום היכולים לעזור לכם לקבל את ההחלטה הנכונה.
הכתבה בסיוע אורלי צדוק, פסיכולוגית תעסוקתית בכירה. מרצה באקדמיה ומנהלת מכון לייעוץ ותכנון קריירה.
עזרה בכתיבת המאמר: נטעלי דיטש, פסיכולוגית תעסוקתית מתמחה
קישורים כלליים
חיפוש לימודים - תואר שני